Texel (5-11 november 2018)

Texel is echt een must see voor vogelaars. Het is de gemeente in Nederland waar de meeste verschillende soorten vogels zijn gezien. Elk najaar duiken er wel een paar zeldzaamheden op. Soms jaarlijks, maar anderen ook once-in-a-life time. Plannen van een vakantie naar Texel was dan ook zeker geen straf.

Voorbereiding

Op Texel zijn zoveel plekken om te bezoeken, het gaat te ver om ze allemaal op te noemen. Als vogelaar is het ook een must om het Vogel Informatie Centrum (VIC) te bezoeken. Aangezien we in Landal de Sluftervalei op vakantie waren, was een bezoek aan het VIC in De Cocksdorp dan ook zo gepland.
Ze bieden ook goede vogelexcursies aan met zeer ervaren gidsen. Op dinsdagochtend de 6e ben ik dan ook met ze mee geweest op excursie. Een echte aanrader.

Excursie

Als excursie leider had ik Arend Wassink, een zeer ervaren vogelaar die een paar weken er voor de Roodoogvireo nog had ontdekt. Om half 10 begon de excursie. Al gelijk bij het eerste bosje dat we bezochten was het raak met enkele mooie soorten. Goudhaantje, Winterkoning, Koolmees, Buizerd, Blauwe Reiger, Meerkoet, allemaal soorten die zich makkelijk lieten zien en niet nieuw waren voor mijn lijst.

Wel nieuw was de Waterral. Een wenssoort van mij. Op zich niet super moeilijk, maar ik had hem nog niet gezien. Deze vogel liet zich eerst alleen horen, maar al snel hadden we hem ook in beeld. Op dat moment nog geen foto’s, maar een paar dagen later kon ik dat op dezelfde plek goed maken.

Na deze vogel enige tijd geobserveerd te hebben gingen we verder. Dit najaar (2018) wordt de waddendijk verstevig en verhoogd. Hiervoor wordt op meerdere plekken “nieuwe natuur” gecreëerd. Dit heeft meerdere reden, de belangrijkste is wel dat er dan niet zo ver met zand hoeft te worden gezeuld, bijkomend voordeel is dat er veel natte zones gecreëerd worden voor steltlopers. Dat dit effect heeft blijkt al snel.

Bij één van deze plekken zien we een Witgatje, weer een nieuwe soort! Op dezelfde locatie ook Goudplevier (nieuw), Holenduif (nieuw), Houtduif, Kievit, Buizerd, Wulp, Ekster en Kauw.
Na 1 uur vogelen op Texel al 4 nieuwe soorten, wat een dag. En we zijn er nog niet blijkt al snel.

Goudplevier en Kievit

Nog een eindje verder bij een nieuwe stukje natte zone een Zwarte Ruiter (nieuw), Kemphaan, Kokmeeuw, Stormmeeuw, Rotgans, Bergeend en Zanglijster.

Na nog een aantal natte zones aangedaan te hebben loopt de teller nog wat verder op met soorten als Tureluur, Rotgans, Roodborsttapuit, Zilvermeeuw, Aalscholver en Wintertaling.

Roodborsttapuit

Wintertaling

Dan gaan we naar de Waddendijk. Niet alle stukken waren bereikbaar deze winter, echter bij de IJzeren kaap konden we wel de dijk op. Dit is een leuke plek omdat hier nog wel eens wat mooie futen soorten op duiken. In dit geval een Geoorde Fuut (nieuw voor mijn lijst). Helaas doordat het water nogal onstuimig is was de ene vogel die er zit niet goed te zien. Gelukkig konden we allemaal door de telescoop van Arend de soort toch zien, maar voor foto’s was het weer toch echt te slecht.

Terug weten we nog een paar groepen ganzen te vinden waarbij we nog Brandgans en Toendrarietgans af kunnen tikken.

Al met al een zeer geslaagde excursie waarbij we in totaal meer dan 60 soorten hebben gezien waarvan voor mij 6 nieuwe soorten.

Overige dagen

Texel is naast een vogel eiland ook een echt honden eiland. Zoals bekend gaat onze hond regelmatig mee vogelen. En ook op het strand kan ze heerlijk haar hart op halen. Menig wandeling over het strand gemaakt in deze week. Elke keer de kijker mee, je weet immers maar nooit.
En dat was vaak dan ook echt wel een goed idee. Zo zag ik met enige regelmaat groepjes Eiders voorbij komen, maar ook veel verschillende Meeuwen (die blijven enorm lastig op naam te brengen, waar ik dan ook maar niet aan begin). Ook zag ik af en toe wat verre Jan van Genten, en mogelijk wat (onzekere) alken soorten verder weg op zee.
Op het strand zelf ook veel Meeuwen, Drieteenstrandlopers, maar ook meerder Bontbekplevieren.

Echter één van de meest bijzondere vondsten was wel een eizak van de Stekelrog.

Sluftervalei

Één van de meest bijzondere stukjes Texel is de Sluftervalei. Dit is een gebied dat met hoge zeewaterstand vol loopt. Hierdoor is het een eldorado voor vele vogels. En vogelaars. Een bezoek aan dit gebied mocht dan ook niet ontbreken.

In de periode begin November zat er een behoorlijke groep Strandleeuweriken. Een hele mooie vogel die zich goed op de foto laat zetten. Echter door het mooie weer waren er ook zeer veel wandelaars in het gebied. Hierdoor waren de vogels erg onrustig. Uiteindelijk de vogels toch nog redelijk goed op de foto kunnen zetten. Weer een nieuwe soort er bij.

Strandleeuwerik

Ook lag er bij de monding van de geul van de Slufter een Gewone Zeehond op het strand. Redelijk ver land inwaarts, wat toch wel een beetje opmerkelijke plek is gezien de drukte van die dag.

Gewone Zeehond

Naast de Strandleeuweriken zag ik hier ook nog enkele Tureluurs, Bonte Strandlopers(nieuw), Drieteenstrandloper, Kokmeeuwen, Kanoet (nieuw), Wulp. Ook lieten een paar Bontbekplevieren zich zien (ook een nieuwe soort).

Bonte Strandloper

Drieteenstrandloper

Tureluur

Kokmeeuw

Bontbekplevier

Bijna terug bij de auto ook nog een Oeverpieper die zich mooi op de foto laat zetten.

Oeverpieper

Op de terugweg nog even de polders door, scannend naar leuke soorten. Hier zie ik in een veldje enkele Watersnippen en ook de Kievit laat zich mooi op de foto zetten.

Watersnip

Hierna ook nog langs de plek van de Waterral. Deze laat zich al snel zien en ik kan enkele foto’s maken. Helaas is het al zo schemerig dat het niet veel meer dan bewijsplaatjes zijn. Ook nog een Heggenmus leuk op de foto kunnen zetten.

Waterral

Heggenmus

De laatste dagen zijn een paar vrienden van ons nog op bezoek gekomen. Toen is er van vogelen niet zo veel meer gekomen. Op zondag dan ook door tijdgebrek helaas de Vale Gierzwaluwen bij de Vuurtoren niet aan het lijstje toe kunnen voegen.

Conclusie

Texel is echt heel erg leuk. Zeker voor het vogelen is er zoveel te zien. Waarschijnlijk is elk seizoen wel weer spectaculair. En met honden kun je ook nog eens super uit de voeten. We zullen dan ook zeker nog wel terug gaan.

Meer foto’s zoals altijd in het album

Er zijn 3 reacties. Geef zelf ook een reactie

1. Ha Jeroen,
    Wat een mooi verslag en foto’s van het prachtige Texel,
    Zoveel te zien daar, elk jaargetijde,
    Wij zijn er alweer voor de 18 e keer geweest, en het verveeld nooit!
    Ook in de maand mei is het genieten met alle broedende en fluitende vogels,
    Leuk dat jullie het ook zo mooi vonden,
    Groetjes, Erna en Arie

2. Hallo jeroen
    We hebben het verslag gelezen mooi verslag en de foto.s zijn ook mooi.
    Op Texel zijn wij nooit geweest.